معرفتشناسی و مردمسالاری (اندیشه سیاسی و اجتماعی سکولار)
هفتهنامة صوتی شماره ( 6 ) سایت Rahimpour.ir در دسترس قرار گرفت.
ششمین مقالة شفاهی استاد رحیمپور به بررسی مبانی معرفتی و زیرساختهای "اندیشه سیاسی و اجتماعی"، اختصاص یافته و تفاوت اندیشه سیاسی اسلام و غرب و تعارض چشماندازها را از معرفتشناسی تا اخلاق و حقوق و سپس سیاست و علوم اجتماعی، مرور کرده و کلیشهسازیهای پیشینی از قبیل "سنّتی" و "مدرن" را جامع و مانع ندانسته و برخی دوقطبیهای نادرست را از این دو منظر به بحث گذارده است از قبیل: "دو قطبی طبیعت یا ماوراء طبیعت" ؟ دنیا یا آخرت؟ کرامت انسان یا عظمت خداوند؟ قداست یا عقلانیت؟ برونگرایی یا درونگرایی؟ آزادی یا مسئولیت؟ فرد یا جامعه؟ حق یا تکلیف؟ پیشرفت یا ثبات؟ حقیقت یا نسبیّت؟ سود یا ارزش؟ لذّت یا کمال؟ مصلحت یا حقیقت؟ منافع یا فضایل؟ حقا... یا حقالناس؟ نفسانیت یا شریعت؟ قانون خدا یا رأی مردم؟ تقوی یا تمدّن؟ عدالت یا توسعه؟ تقدیر یا اختیار؟ وحدت یا مدارا؟ مطلقاندیشی یا نسبیتانگاری؟ قانون یا آزادی؟ و ...
همچنین به تفصیل به نسبت "عقل و نقل"،" عقل و دین"، "علم و دین"، در فرهنگ اسلامی و تفاوت آن با فرهنگ غرب پرداخته و تعامل "علوم عقلی" و "علوم نقلی" به عنوان مجاری درک حقیقت و ملاک خطا در هر یک، مفهوم حجّیت "عقل و نقل"، خطاپذیری در "عقل و نقل"، واضع یا کاشف بودن "عقل"، مفهوم "عقلانی بودنِ" دین و "دینیبودنِ" عقل و ... از منظر متفکران اسلامی، مورد تحلیل قرار گرفته است.
این پرسشها ناظر به، زیرساختهایی است که محورهای اصلی برای تبیین مفاهیم سیاسی و مشروعیت "انتخابات" از منظر مردمسالاری اسلامی و تفاوت آن با دمکراسی لائیک به شمار میرود.
واژه "Symbol" در لغت بهمعنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن بهکار میرود. در این گزارش به بررسی نمادهای فراماسونری به کار رفته در برخی نقاط در خاورمیانه و آسیا می پردازیم....
گروه گزارش ویژه مشرق؛واژه "Symbol" در لغت بهمعنای نماد، نشانه، دالّ، نمودگار، نمون، رمز است و در عرف علمی، کد و سمبل نیز برای آن بهکار میرود.این اصطلاح، در حوزه فلسفه زبان، زبانشناسی، ارتباطشناسی و هنر و ادبیات بهکار برده میشود و اصل آن ریشه در ادبیات نشانهشناختی جهان باستان دارد. گذشتگان همواره منابعی غنی از رمزها (نمادها) را در ادبیات خود دربر داشتهاند و نمادها از اركان اساطیر كهن است؛ بلكه زبان اسطوره، نماد است.اما اصطلاح نشانه و به تبع آن انواع نشانه از جمله نماد (symbol)، برای اولینبار توسط چارلز ساندرز پیرس، فیلسوف پراگماتیست آمریکایی و با تقسیم سهگانه نشانه توسط او وارد ادبیات علمی دوران مدرن شد و مورد استفاده در علوم گوناگون قرار گرفت
روایتی تازه از هولوکاست مردم آفریقا/ سند محرمانه NSSM 200 + اصل سند
بعید است نام این سند را شنیده باشید اما حتما نام هنری کیسینجر را بارها شنیده اید. از سوی دیگر هر روزه شاهد قتل و غارت و کشتار در آفریقا هستیم. اما چه ارتباطی میان این دو وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا به پشت پرده سیاست های کثیف حاکم بر جهان مدرن نگاهی بیافکنیم.
گروه گزارش ویژه مشرق؛ از 1968 تا اوایل قرن جدید آمریکا 17 میلیارد دلار صرف کنترل جمعیت جهان کرده است که نصف آن در آفریقا صرف کشتار مردم شده است. جمعیت و تعداد افراد ملت ها و کشورها در طول تاریخ جنبه های سیاسی و امنیتی خاص خود را داشته است. به خصوص در نیمه دوم قرن بیستم نگاه سیاسی و امنیتی به موضوع افزایش جمعیت ملت ها برای قدرت های استعماری ترس آور بوده و آنها را به تکاپو واداشته است.
تکاپویی که تا به امروز نیز ادامه داشته و موجب مرگ میلیون ها انسان شده است. نظام آمریکا که خود را بعد از جنگ جهانی دوم صاحب اختیار جهان و ملت ها می دانست افزایش جمعیت جهان به خصوص در آفریقا را در تضاد با منافع خود می دید. طبق این نگاه با حمایت مالی سرمایه داران آمریکایی از جمله بنیاد راکفلر، مطالعات و پژوهش هایی برای جلوگیری از افزایش جمعیت و کنترل هدفمند آن در سراسر جهان انجام گرفت. در سال 1948، طي يک قرارداد پژوهشي ميان ارتش آمريكا و دانشگاه جان هاپكينز مطالعات برای ارايه يك برنامه هماهنگ جهاني جهت كاهش جمعيت كشورهاي كمتر توسعه يافته شروع شد.
پرسش هایی در باب انتخابات اسلامی و انتخابات لیبرال
پنجمين مقاله شفاهي استاد حسن رحيمپور، پاسخ به پرسشهايي در مباني تئوريك دموكراسي ديني و تفاوتهاي مردم سالاري اسلام با ليبرال دموكراسي است. در اين پرسش و پاسخ 27 دقيقهاي كه به مقولات بنيادين در نسبت فلسفه سياسي اسلام با سكولاريزم، اختصاص دارد به پرسشهاي ذيل پرداخته شده است:
1. «دين»، نهادي اجتماعي در عرض ساير نهادها يا ولايت بر ساير نهادها؟
«دين» بعنوان باور عمومي در عرصه «نهادسازي طبيعي»، مذهبي بودن در عرصه خصوصي و مسائل اجتماعي غيرحكومتي؟
آيا دين، منشأ مشروعيت و حقانيت در عرصه عمومي است؟
تفاوت «لائيسيته» و «سكولاريزم» و مفهوم سكولاريزاسيون نهادهاي اجتماعي ؟
تفكيك حوزه «عقل» از «ايمان» و تأثير آن در تفكيك «دولت» از «دين»؟
سكولار شدن عقل، علم و سپس حقوق، اخلاق و حتي معنويت و تأثير آن در دينزدايي از عرصههاي اجتماعي و حكومتي
خط قرمزهاي «ليبرال دموكراسي» در انتخابات: خرد جمعي؟ حقوق اكثريت؟ يا منافع «اليگارشي سرمايهداري»؟!!
«تفكيك ظاهري قوا» و تمركز واقعي همه قدرت در كمپانيهاي سرمايهداري آتوريته «سرمايهداري» بجاي «شريعت»!
پدرخواندهها و انتخابات دوحزبي در «ليبرال دموكراسي»: نهادينهسازي و قانوني شدن «اقتدارگرايي پنهان»
تقابل «عقيده» با «عقل»!!
محكمات و جزميات «ليبرال سرمايهداري» و برخوردهاي دوگانه با علم، آزادي، حقوق بشر، دموكراسي و...
آيا ضعفهاي خود را بنام غربستيزي ميتوان توجيه كرد؟!!
جدیدترین مقاله شفاهی استاد حسن رحیمپور (ازغدی) در پاسخ به پرسشهایی پیرامون "سبک زندگی" در تارنمای موسسه طرحی برای فردا (Rahimpour.ir) منتشر شد. در این مجموعه به موضوعاتی از این قبیل پرداخته شده است:
مشترکات و تفاوتهای سبک زندگی اسلامی و مادی
مبانی تئوریک سبک زندگی لیبرال
تفکیک دانش از ارزش (هست از باید) و تاثیر این تفکیک در سبک زندگی
ثبات یا دوام یا تحول و نسبیّت در سبک زندگی
دخالت "غایت" و نوع ارتباط طبیعت و ماوراءطبیعت در سبک زندگی
اشارهای گذرا بر مفهومشناسی حق انتخاب، دگرباشی، صلاح و فساد، معروف و منکر، حق و تکلیف، فردگرایی، خشونت و نسبیت، مدارا و همزیستی، حریم خصوصی و عمومی و نقش هر یک از این مفاهیم در سبک زندگی از دیگر مولفههایی است که در این مجموعه بررسی شده است.
گفتنی است پاسخ به این پرسشها که پیش از این در نشستی با اعضای تشکلهای دانشجویی ایراد شده است به دلیل مدت زمان زیاد نشست در دو نوبت به فرهیختگان گرامی تقدیم میشود.
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful
Say: He, Allah, is One
Allah is He on Whom all depend
He begets not, nor is He begotten
And none is like Him